Crossmedia Magazines:
Zo werkt het

Een succesvol en responsive online magazine in 5 stappen:

  • Content strategie

    Bepaal de doelgroep, leesgedrag, informatie overdracht en content

  • Format magazine

    Bepaal waar en op welke media dragers je doelgroep de informatie tot zich neemt

  • Publiceren

    Redactie, platform creëren, vullen met content en SEO geschikt maken.

  • Online distributie

    Verspreiding via diverse kanalen zoals de website, nieuwsbrieven, social media.

  • Meten en redigeren

    Lezers- en lees analyse door de inzet van Analytics. Evalutatie en optimalisatie

Content Strategie

Content strategie start vanuit een heldere visie en missie, vertaald naar een duidelijke strategie en doelstellingen. Dat hoeft niet moeilijk en ingewikkeld te zijn. Uiteindelijk gaat het om toegevoegde waarde en relevantie voor jouw klanten (dan is dat veelal ook voor Google en dus ook voor je SEO). Dat begint op ‘corporate’ niveau met een verhaal  over het merk (storytelling). Vervolgens ga je uitleggen waarom jouw producten functioneel en instrumenteel beter zijn. In veel gevallen start dat met de A van AIDA. Bekendheid van je merk. Het totaal aan ‘eindwaarden’ wordt gevormd door de middelen en media die je inzet en de mate waarin ‘andere’ klanten zich positief over jouw merk uiten.

Een content strategie in een aantal stappen:

  1. Content focus: wat maakt jouw bedrijf onderscheidend, wat leeft er bij jouw doelgroep en met welke content kan jij hen verrijken
  2. Stel een doel of doelen vast die je wilt bereiken met content marketing (inspireren, activeren, interactie, verkoop)
  3. Maak een content planning, waarin staat vermeld welke boodschap, op welke manier, via welk kanaal wordt verspreid
  4. Conversaties managen. Luister naar reacties, zorg dat mensen je content makkelijk kunnen delen en neem actief deel
  5. Meten van succes: wat heeft directe impact op de bedrijfs- of marketingdoelstellingen

Format magazine

Het format van een magazine wordt o.a. bepaald door de content strategie, maar ook door de platformen waarvoor je het maakt waarbij je rekening houdt met een user friendly design en de verschillende productietechnieken.

Een aantal ontwikkelingen die van invloed zijn op het format:

  • Gescheiden edities mogelijk: per onderwerp, maar ook per hoofdstuk, denk aan muziek dat nu aangeboden wordt per nummer ipv per album
  • Eenmalig ontwerpen voor verschillende apparaten (responsive)
  • Content wordt dagelijks of wekelijks geleverd ipv maandelijks
  • Breaking news via push notificaties op de telefoon
  • Korte stukken die je kunt lezen tijdens het wachten op de trein
  • Meer diepgaande inhoud voor ontspanning in het weekend
  • Mogelijkheid tot interactie/discussie met anderen geïnteresseerd in datzelfde onderwerp

Online distributie

Zet een magazine online en dan zal het, net als bij een website, niet vanzelf gevonden worden. Het magazine is onderdeel van een crossmediale communicatiemix zoals een website, een nieuwsbrief, social media kanalen. Deze middelen kunnen goed ingezet worden om te verwijzen naar het magazine. Link een artikel in de e-mailnieuwsbrief eens niet door naar de website, maar naar het magazine. Dit biedt tevens mogelijkheden om uw bestaande data te verrijken, maar ook om content op maat aan te bieden op basis van een persoonsprofiel.

Meten en redigeren

Meten
De doelen die gedefinieerd zijn in de content strategie worden, mits meetbaar geformuleerd, bekeken of ze behaald zijn. Denk aan welke inzichten u van uw doelgroep kunt krijgen:

  • Inzicht in beste volgorde aanbieden content
  • Inzicht in meest gelezen content
  • Testen hoe het beste content aan te bieden (verhouding tekst/beeld, lettertype, video, …)
  • Mate van engagement
  • Invloed op vindbaarheid in zoekmachines

Zijn de magazines gepersonaliseerd (dynamische content) dat kunt u er zelfs 1 op 1 analyses op loslaten.

Onderhoud
Een print magazine zal je, wanneer eenmaal gedrukt, niet meer aanpassen of updaten. Een herdruk gaat al snel in de papieren lopen. Een online magazine is echter snel en tegen zeer lage kosten aan te passen. Het is een platform die iedere aangevuld en verrijkt kan worden met nieuwe relevante content en achtergronden. Hierdoor kan het magazine steeds actueler zijn en meer waarde krijgen.

Direct aan de slag

Binnen de Crossmedia Communicatiegroep zit een multidisciplinair team van specialisten die je wegwijs kunnen maken in de wereld van content marketing. Als adviseur en meedenker of voor begeleiding op projectbasis.Van strategisch advies tot (online) activatie.

Uw naam (*)

Uw email (*)

Onderwerp

Uw bericht

Direct contact!

Verstuur ons een mail en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.